In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful
(Astaghfirullah al-'adziim)
.
benar ke tidak berbicara??
tidak untuk sebelum ini.
kerana ketika itu,ade bicara.
banyak bicaranya.
dihati.
"salah aku ke?"
"kenapa macam ni?"
"tak patut aku buat macam ni.."
"dah2 la sakinah..fokus.."
"hurm.."
.
konfius dgn hati sendiri.
mungkin ini lah yg dikatakan.
bila hati tak selari dengan akal fikiran.
.
akal tahu.
"ni salah.."
"ni boleh..tak apa.."
"tinggalkan sementara semua tu..fitnah dunia semata.."
.
tapi hati?
"tak boleh ke?salah?"
"boleh plak yg ni??huh~"
"sementara je?macam mane ni..serabut la.."
hati yang tak dapat menerima.
bicara akal sendiri.
huh~
.
maka akhirnya.
jadilah pemerhati.
yang tiada bicaranya.
dek kebingungan dgn akal dan hati sendiri.
yang tidak selari.
.
aku terdiam terus.
terdiam sambil mencari jawapan.
sedang jawapan itu jelas.
jika berfikir dengan hati dan jiwa yang bersih.
.
sebentar.
mencari jawapan?
ia perlukan bicara akal dan hati, sakinah!
dan ia akan kembali kpd bicara asal itu!
.
sedarlah!
bangunlah!
.
sucikan hatimu.
bersihkan jiwamu.
luruskan fikiran dan akalmu.
hanya kepada Yang Haq!
.
dan kemudian.
selarikan lah akal dan hatimu.
bicarakanlah yang benar.
walau yang benar itulah,
pahit diterima.
namun ia adalah yang terbaik buat kamu dan semua.
dan juga terbaik buat agama mu.
.
"Ya Allah,luruskan lah hati dan akal ku..
tetapkan lah hatiku diatas jalan Mu ini..
jangan lah sesekali Kau pesongkan aku dari jalan ini..
moga aku tetap tabah dengan dugaan kecil ini..
kerana aku tahu,
dihadapan ku masih berjuta lagi dugaan yang menanti..
kuatkan aku Ya Allah.."
.
[senyum sedikit]
.
-aku yang tak punya kekuatan apa2.
kecuali hanya Allah disisi ku-
*diadaptasi dari 'secreto' ;)
benar ke tidak berbicara??
tidak untuk sebelum ini.
kerana ketika itu,ade bicara.
banyak bicaranya.
dihati.
"salah aku ke?"
"kenapa macam ni?"
"tak patut aku buat macam ni.."
"dah2 la sakinah..fokus.."
"hurm.."
.
konfius dgn hati sendiri.
mungkin ini lah yg dikatakan.
bila hati tak selari dengan akal fikiran.
.
akal tahu.
"ni salah.."
"ni boleh..tak apa.."
"tinggalkan sementara semua tu..fitnah dunia semata.."
.
tapi hati?
"tak boleh ke?salah?"
"boleh plak yg ni??huh~"
"sementara je?macam mane ni..serabut la.."
hati yang tak dapat menerima.
bicara akal sendiri.
huh~
.
maka akhirnya.
jadilah pemerhati.
yang tiada bicaranya.
dek kebingungan dgn akal dan hati sendiri.
yang tidak selari.
.
aku terdiam terus.
terdiam sambil mencari jawapan.
sedang jawapan itu jelas.
jika berfikir dengan hati dan jiwa yang bersih.
.
sebentar.
mencari jawapan?
ia perlukan bicara akal dan hati, sakinah!
dan ia akan kembali kpd bicara asal itu!
.
sedarlah!
bangunlah!
.
sucikan hatimu.
bersihkan jiwamu.
luruskan fikiran dan akalmu.
hanya kepada Yang Haq!
.
dan kemudian.
selarikan lah akal dan hatimu.
bicarakanlah yang benar.
walau yang benar itulah,
pahit diterima.
namun ia adalah yang terbaik buat kamu dan semua.
dan juga terbaik buat agama mu.
.
"Ya Allah,luruskan lah hati dan akal ku..
tetapkan lah hatiku diatas jalan Mu ini..
jangan lah sesekali Kau pesongkan aku dari jalan ini..
moga aku tetap tabah dengan dugaan kecil ini..
kerana aku tahu,
dihadapan ku masih berjuta lagi dugaan yang menanti..
kuatkan aku Ya Allah.."
.
[senyum sedikit]
.
-aku yang tak punya kekuatan apa2.
kecuali hanya Allah disisi ku-
*diadaptasi dari 'secreto' ;)


2 pendapat pemerhati pengembaraanku:
x paham langsung.. so x reti berbicara la ntuk entri ni.haha
maap la..saya ni, bukan org seni..org seni mcm kamu mmg xkan paham tulisan org bukan seni mcm saya ni..hahaha.. :p
(a.zul ni,kalo xpaham diam2 dah ar..hahaha.. :p)
Post a Comment