| Pengembara . Sebuah . Perjalanan |

"Sesungguhnya seseorang Muslim itu apabila berjalan di Jalan Dakwah, ia tidak berjalan dengan hatinya sahaja tetapi dibawa bersama hati saudara-saudaranya. Justeru itu, setiap pahala yang didapati di sepanjang perjalanannya, pasti akan terbias untuk saudara perjuangannya.."

Pages

Lilypie Kids Birthday tickers

Popular Posts

Belajar dari dua golongan


BiSmiLLaH..

wajah2 yang bersih,suci dari dosa..penuh dengan keriangan dan gelak tawa..kadang menangis merajuk minta dipujuk..kadang tersenyum simpul penuh bermakna..itulah,anak2 kecil..anak2 yang baru belajar mengenal dunia,mengenal erti kehidupan..mereka ibarat kain putih bersih dan ibubapa lah yang menjadi pencoraknya..mencorak penuh sabar,penuh hikmah..dengan harapan menggunung supaya dewasa nanti anak2 akan menjadi manusia berguna,anak2 akan menjaga mereka ketika usia tua kelak..

Ibu Zain Carnival (IZAC) yang lalu, saya berkesempatan untuk mengendalikan aktiviti2 dan melihat wajah2 suci itu..wajah2 yang bakal merealisasikan kata2 yang tersemat di dada2 mereka..baju yang mereka pakai pada hari itu ada perkataan: "Islam is our way of life"..begitu jelas maksudnya yang begitu mendalam..harapan pendidik2 untuk menjadikan mereka "a little khalifah"! tersenyum saya melihat mereka..inilah dia! inilah penyambung pewaris ummah!


"Islam is our way of life!"

alhamdulillah,keterlibatan saya yang hanya secebis dalam program IZAC tu,dapat saya belajar sesuatu..belajar dari mereka,golongan yang lebih muda dari saya..betullah,tazkirah tu tak kira siapa yang memberi..pada kita untuk mengutip 'ibrah nya atau tidak..terima kasih ye adik2!

rindunya waktu kecik2 dulu......fikir hanya untuk diri sendiri je..fikiran tak dibebani dengan banyak masalah!huhu..

itu golongan pertama..dan golongan kedua,golongan yang lebih berumur dari saya..itu lah golongan yang sudah menempuh pelbagai suka duka kehidupan..pengalaman hidup pasti banyak mengajar mereka erti hidup..saat menatap wajah mereka,seperti tiada tafsiran lagi yang dapat ditafsir..mereka puas ke dengan hidup mereka? atau merasa kecewa? semuanya bercampur aduk..senyum mereka itu..senyum gembira atau senyum duka? sungguh, saya tak dapat tafsir!

semalam,saya dan rakan2 ko-kurikulum set 18 berkesempatan untuk membuat satu lawatan kebajikan ke Rumah Orang Tua Seri Kenangan Cheng..macam2 dugaan yang kami tempuhi..bermula dengan secara tiba2 peruntukan dari PPP dan kolej tak dapat..anggaran penghuni tersasar dua kali ganda (so,budget bendahari pon lari laa..aduyai..) tapi bendahari rilek je..hehe..kesian lagi kat pengarah program..

tapi,bila niat kita memang betul2 nak tolong orang,barakah Allah sentiasa mengiringi..saya dapat rasakan..rezeki Allah datang mencurah2 ke ladang gandum! kolej bersetuju beri sumbangan..ukm holdings nak beri cek..tengok2,budget bendahari terlebih banyak la pulak..alhamdulillah,dapat balik duit yuran tu sket..nanti saya pulangkan ye kawan2.. =)

lakonan "nujum pak belalang" versi IZISH istimewa untuk menghiburkan warga emas disini..tapi macam kami pulak yang gelak lebih..huhu..


masih terbayang wajah2 mereka di sana..pasrah dengan kehidupan yang dilalui..harapan pada anak2 suatu masa dulu,hancur musnah..seperti yang diceritakan oleh penguasa rumah tersebut,hampir semua penghuni di situ tidak pernah dijenguk oleh anak2 mereka..sehingga kan bila diberitahu tentang kematian mereka,anak2 boleh menjawab, "takpelah,dah mati..nak buat macam mana.."

yang membuatkan kami bertambah sedih,kunjungan kami disambut dengan kematian salah seorang penghuni di sana..saya sebak tak tahu nak kata apa..bak kata penguasa,itulah cara terakhir untuk penghuni2 di sana meninggalkan rumah tersebut..hanya dengan mati? ya,mati di saat anak2 tiada disisi..

terima kasih ya,Allah..terima kasih..Kau telah berikan ku ruang dan peluang untuk aku belajar dari dua golongan ini..waktu kanak2 itu,telah lama aku tinggalkan..dan kini,aku meniti usia remaja ku yang kadang ditaburi bunga dan kadang ditaburi duri..dan pastilah,duri itu yang menjuarai..inilah waktu persediaan untuk aku meniti usia tua ku nanti..zaman remaja hanya sekali..jangan di sia2 kan dengan perkara yang menghanyutkan diri..nauzubillah min zaalik!

buat renungan kita sahabat2..belajarlah dari dua golongan ini..satu kita dah lalui dan lagi satu bakal kita tempuhi..bersediakah kita?


5 pendapat pemerhati pengembaraanku:

bersediakah ak?mm...for me,ya atau tidak..memang kena sentiasa bersedia dengan apa jua yang akan berlaku..we just never expect whts gonna happen anyway...but, we can pray to be in Allah's guidance..insyaAllah..ap2 pun kinah..good luck in whatever you do!!

 

oppss..bukan whatver you do..whatever you wanna achieve in ur life!!

 

wahh..nampak gaya macam ko sentiasa bersedia tin..kongsi la sket ape antara persediaan2 ko tu? ak nak tahu gaks..huhu..

thanx tin..ko pon same..gudluck n jgn sedey2..Allah sentiasa bersama..hehe.. :)

 

o0wh..ak xpernah pon bersdia..hheh

same2 kinah..insyaAllah...