| Pengembara . Sebuah . Perjalanan |

"Sesungguhnya seseorang Muslim itu apabila berjalan di Jalan Dakwah, ia tidak berjalan dengan hatinya sahaja tetapi dibawa bersama hati saudara-saudaranya. Justeru itu, setiap pahala yang didapati di sepanjang perjalanannya, pasti akan terbias untuk saudara perjuangannya.."

Pages

Lilypie Kids Birthday tickers

Popular Posts

the one and only

Bismillah..

"Salam. Buat apa."

Ini lah mesej ringkas yang kerap kali abah hantar kat saya. Tadi pon baru je dapat. Dalam seminggu tu at least sekali abah akan mesej macam tu. Sejak bila saya tak ingat. Tapi adalah sejak2 saya di ukm ni. Dan selalunya, saya akan reply dengan jawapan2 jujur dan kadang2 kurang jujur jugak. hehe. Saje taknak kantoi. :p

Awal2 dulu, saya akan jawab soalan tu dan tanya balik, "kenapa?". Memang ini lah saya. Suka tanya balik kalau abah atau ummi tanya apa2. Sampai kena marah dengan ummi. "Takboleh ke kalau ummi nak tanya...." Tapi abah ni tak delah marah pulak. Abah jawab jela, "saje tanya.."atau pun,tak reply langsung. (adakah itu juga tanda marah sebenarnya?) Mungkin. Sakinah,sakinah...ish.

Dan sejak hampir dua tahun ni, saya rasa saya pula yang patut mesej begitu pada abah. Tulah anak. Asyik ibubapa je yang ingat pada anak. Anak2 ni, jarang2 nak mesej ngan ibubapa. At least, tanya lah khabar ke kan. Bila saya dapat berbalas mesej dengan abah, rasa seronok sangat. Lagi2 kalau saya yang mula mesej abah dulu. Rasa perlu untuk saya menghargai mereka. Saya tahu, ini takseberapa kalau nak dibandingkan dengan segala keringat yang dah dicurahkan.

Anak perempuan kan. Memang susah nak rapat dengan ayah macam mana anak lelaki rapat. Boleh gomol2 dengan abah. Gelut2. Best je tengok adik2 lelaki saya boleh gelut2 dengan abah macam tu. Tapi adik2 saya yang perempuan tu pon, gelut2 jugak dengan abah. Jeles. Kenapa diorg boleh ar? Sebab diorg kecik lagi. Kami yang dah besar2 ni, segan lah kan. Masa kami kecik2 dulu pon gitu jugak. Dulu, abah suka letak saya atas peha dia sambil drive kereta. Kecik2 lagi saya dah pandai drive kereta rupanya. hehe. Memori sungguh!

Kalau abah dah mula bercerita, mesti cerita kisah2 lucu zaman dia muda2 dulu. Takpon, kisah2 pengajaran ke. Tapi sekarang dah jarang bercerita. Saya pon jarang2 berada kat rumah. Satu hari tu, abah bercerita macam mana dia survive belajar di negara orang. Sedih sangat bila dengar. Kena repeat paper dan terpaksa berhutang dengan kawan2. Patutlah abah taksuka kalau kami berhutang dengan kawan2. Abah cerita tu pon sbb nak suruh kami belajar sungguh2. Jangan risau pasal duit selagi abah ada. Kalau bab ni, saya memang taktahan. Sedih.

Abah ni jenis fokus sesangat! Kalau dia tengah fikir sesuatu, berceritalah apa2 pon dengan dia. Konfem tak dengar punya lah. huhu. Kalau buat kerja tu, teliti sangat. Kalau boleh biar semua dia buat baru rasa sempurna dan puas. Sungguh2 dan komited dalam menyelesaikan tugasan. Kalau ada surau jemput untuk buat program palestin, dari pasang banner, tampal poster, pasang itu ini, bertukang semua, sampai lah jadi speaker untuk berucap mengenai palestin tu, abah yang buat. Takde orang nak tolong pon takpe. 2-3 jam sebelum start program lagi dah terpacak kat surau. Tapi siapa yang sanggup tengok dia buat semua tu sorang2 kan.

booth palestin di PKNS shah alam


Anak perempuan dia yang ke-3 ni, banyak ikut perangai dia lah. Cakap laju sampai orang takfaham, takboleh kalau orang ganggu plan yang dah dirancang, kadang2 panas baran. hehe. Kantoi. Lebih rapat dengan ummi tapi ikut perangai abah.. :p

Adoi..banyak pulak saya cerita pasal abah saya ni. Kenapa? Sebab hari tu besday abah tapi lupa nak buat entry untuk abah kat blog ni. Dah jadi benda wajib plak ek? Takpelah, buat kenangan. :)

To my beloved ABAH: Happy Belated Birthday~! Moga hidup abah sentiasa diberkati Allah. Doa kan anakmu ini tabah hadapi semua dugaan hidup. A very2 BIG THANKS atas segalanya abah. Saaaaaaayang abah sangat100x~ (^_^)v

you are the one and only, abah



p/s: nak balikkkk... (takhabis2 nak balik,nak balik,nak balik..balik jelah!) huhu.




3 pendapat pemerhati pengembaraanku:

"Salam. Buat apa."

abah dah set template and fwd to anak-anak group kot.. pastu nanti bila2 tekan "send" je..

sejak abah tukar handfon baru yang canggih.. baling pun tak rosak..

ye ke ikut perangai abah? kalau camtu, kenalah rajin tolong abah kat booth.. ni skali pun susah nak muncul.. camane? x supportive langsung..

haha.. =D

awak, hari ni abah dtg kat ca.. ktorang nak dating.. jangan jeles... wawawa...

apa2 pun, abah sayang ca lebih.. hihi..

 

henfon canggih..betul3x..susah nak rosak kot..sama cam henfon ummi..hoho..

haaa..kantoi tak memahami yue lebih..wawawa..xpe2,paham diri sendiri dulu lah ye..byk lg yg konfius tu..tibe je..hehe..

mcm mane nak nmpk yue kat booth abah..kalo yue ade,ca tu yg takde..lgpon,i kan belajar jauh..over the sea gitu..jrg2 balik..u yg belajar dekat sekangkang kera ngan umah tu kan ade..rajen lagi..keh3..i support PA system a.k.a laptop pon ok what.. =P

xpe la..selalu sgt ca jumpe abah..dah jadi tak special dating da..yang jarang2 tu yang special! kuang3x..

tak kesah la sayang lebih kat ca pon..amek la..amek..hihihi.. =P

 

haha..

ok, dah amek dah.. tenkiu bery mach!!