| Pengembara . Sebuah . Perjalanan |

"Sesungguhnya seseorang Muslim itu apabila berjalan di Jalan Dakwah, ia tidak berjalan dengan hatinya sahaja tetapi dibawa bersama hati saudara-saudaranya. Justeru itu, setiap pahala yang didapati di sepanjang perjalanannya, pasti akan terbias untuk saudara perjuangannya.."

Pages

Lilypie Kids Birthday tickers

Popular Posts

"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak"

"okairi!!" :)

aku sebenarnya baru sampai ke bilik lebih kurang pukul 9 pg td dari DS(Darus Sakeenah)..aku tidur disana dek kepenatan yang amat sangat..sebelum ke DS,untuk aku memenuhi undangan open house akhawat disana,aku pergi mengembara 'jauh'..mengembara ke UiTM shah alam je sebenarnya..huhu..dengan kekuatan pacuan kereta antik Munim,kami tiba ke destinasi khusus untuk berjumpa dengan sahabat tercinta,Fauzia..mereka berdua ni sahabat baikku ketika di matrik johor dulu..sahabat2 yang memahami dan menyokong aku tika dalam susah dan senang..Munim,Fauzia,Mira,Ikin,Bear..aku rindu kalian!!


Ketika pengembaraan 2 hari ini,aku tertarik dengan satu topik yang kami bincangkan secara spontan..borak2 biasa je sebenarnya..tengah makan dinner..tiba2,salah seorang dari kami membangkitkan satu cerita..dialog kami begini:


Aku: Korang ingat lagi tak sorang budak masjid ni..muslimat..bla..bla..bla..
(aku describe la sket muslimat tu camane..)

Fauzia: Ooo..ingat2..kite rase,die ade post sumthing kat friendster KMJ..die post pasal 'couple'..katenya,couple tu haram la..xelok la..bla..bla..bla..
(ape ntah lagi yang Fauzia ni cakap..da xingat sbb byk sgt yang die citer..hehehe..)

Aku: Habis,ape respond org lain tentang post tu??
(teringin la nak tahu jugak kan..)

Fauzia: Tula ni..ade yang komen perli2 die..katenye kalau nak tegur orang ke,nak nasihat orang ke,tengokla dulu diri sendiri tu..tengok la dulu pakaian tu dulu..
(aku pon xpasti pakaian dia tu macam mane..dari yang aku faham,mgkn biasa2 je kot sbb bg orang yang komen tu,pakaian dia mcm x sampai piawai nak menegur plak..ape daa..)

**Jap2..silingan..huhu..mesti pelik kan? aku yang utara kan dulu pasal budak masjid tu..mestilah aku kenal siapa..tapi bila kawan aku ni cerita kisah ni plak,rupa2 nya,budak yang diceritakan kawan aku ni lain daripada yang aku utarakan awal2 tu..haishh..aku pon da pening!psl tu aku xpasti pakaian budak tu macam mane..aku pon assume jela berdasarkan cerita kawan aku tu..huhu..

So, kalau betulla ape yang aku assume kan tu..aku jadi hairan la..

Aku: Aik Fauzia?! pelik..apesal plak xleh nak tegur macam tu..bukan salah pon ape yang di tegur..lagipon benda baik kot ape yang die buat..amar makruf nahi mungkar..kenapa?kalau nak tegur orang kene jadi baik dulu ke??kene pakai pakaian tutup litup macam kelambu dulu ke??hurmm...

Fauzia: Entah la kinah..xtahulah saya! (mcm penah dengar je ayat ni..hehe..)


Begitulah alkisah nye perbualan ringkas aku dan Fauzia..aku pon xfaham la dengan mentaliti orang zaman sekarang ni..kalau bab2 tegur menegur yang baik2 ni,mesti kene ustaz-ustazah ke??kdg2 nasihat ustaz-ustazah pon x makan saman..habis tu,macam mane?adakah ia sekadar alasan atau ego dengan diri sendiri?? mungkin dah tahu,tp saje2 nak kondem orang lain..adoi..kalau betulla macam tu,x terhijrah la diri kita ni..

Malam tadi,aku ade baca komik Alwan..sebuah komik dakwah yang menarik..(bagi aku la..) Dalam komik tu,ada cerita pasal seorang yang sangat minat dengan melukis komik kartun dalam menyampaikan dakwah nya..tapi ade yang kondem kate, "Ape laa sangat impaknya dengan  ko lukis komik2 ni semua??ntah2 xde yang bace pon..kan lagi baik ko bagi ceramah ke,khutbah ke..bla..bla..bla.." (Adui..kondem lagi!) Korang tahu ape si pelukis komik ni kate?? Dia kate, "Sekarang ni,sana sini orang bagi ceramah,khutbah semua..kira nya dakwah yang advance2 punye laa..tp manusia sekarang??same je..ramai lagi yang jauh dari simpang kebenaran..ramai lagi yang buat maksiat..so??ape masalahnya sampai nak kondem2 aku lukis komik2 simple ni?? Asal aku ade usaha daripada x de keje nak kondem2 dengan ape yang orang lain buat.."

Tengok tu..ceteknya pemikiran orang sekarang..dalam berdakwah ni,kita xperlu kan sesuatu yang hebat yang tak mampu kita buat..kalau kita mampu berdakwah dengan suara lantang,silakan..dan kalau kita mampu berdakwah melalui bakat seni,silakan..dan kalau kita mampu berdakwah sekadar melalui post artikel di group friendster,juga silakan..ruang lingkup dakwah ni luas sebab Islam itu juga luas..jangan kita sempitkan dengan pemikiran kita yang sempit tu! Sifat ego juga perlu di hakis dari dalam diri supaya kita dapat terima nasihat orang lain dengan rasional..hati biar bersih..xdelah sampai nak kondem2 tak tentu pasal..dan sepanjang perjalanan dakwah ni,aku x nafikan yang kita perlu kan pembaikan diri,peningkatan diri..tambah lagi ilmu,usaha untuk jadi lebih baik,dan menjadi qudwah hasanah untuk mad'u..qudwah hasanah adalah cara dakwah yang paling berkesan seperti apa yang Rasulullah lakukan..ye dok??huhu.. :)

Apa yang dapat aku simpulkan:
>> Berdakwah lah dan sampaikanlah kebenaran mengikut kemampuan kita..seperti hadis Rasulullah,cegah dengan tangan(kuasa)..kalau xmampu,cegah dengan mulut(tegur,nasihat)..dan kalau xmampu gak,cegah dengan hati(benci pada yang mungkar)..nah..kalau xreti nak hujah2 agama pon boleh cegah mungkar gak pe,cegah dgn hati!say no to mungkar!huhu..
>> Sentiasa cuba memperbaiki diri dan menyeru yang lain untuk bersama2 masuk syurga Allah..jangan sellfish ye!! "Islah Nafsak,Wad'u Ghairak","Memperbaiki Diri,Dan Menyeru Yang Lain"

Wallahu a'lam.. :)

p/s: Munim,kita tunggu Fauzia datang UKM plak ye..Fauzia,ktorg tunggu awak datang nih..xde alasan ehh..hoho..

3 pendapat pemerhati pengembaraanku:

sekadar pendapat..xde kaitan dgn yg masih idop atau yg da meninggal dunia..hehehe.. ;)

 

hmmm..terbaek la inah!!.betoi tu.kalu nak tggu baik dulu baru nak tegur org.alamatnye sampai dah beruban la a.zul ni tak dpt menegur org.dan bagi pengondem2..ape yg anda lakukan untuk islam????

 

tu die..bunyi mcm nak kondem blk je..huhu..jazakallah khairan jazak..